Acest nou text de lege are legatura cu stabilirea unor reguli suplimentare procedurale de ascultare a minorilor, cu mentiunea ca ascultarea minorilor este deja reglementata atat in Codul Civil (art. 264), cat si in Legea 272/2004 (art. 29). De asemenea, in cazuri de rapire internationala a minorilor, instantele procedeaza de asemenea la ascultarea minorilor, insa, doar in prezenta unui psiholog [Legea 369/2004, art. 11, alin. (4) si (5)].
Ascultarea copilului presupune atat aflarea opiniei acestuia si, apoi, evaluarea acestei opinii in functie de gradul de maturitate al copilului, precum si posibilitatea copilului de a cere informatii adecvate varstei sale cu privire la procedurile judiciare care se desfasoara si in cadrul carora urmeaza sa se stabileasca masuri cu privire la persoana sa.
Noutatile vizeaza:
– Faptul ca ascultarea oricarui copil care nu a implinit varsta de 14 ani se va realiza in prezenta unui psiholog din cadrul serviciilor sociale.
In prezent, ascultarea copiilor care au implinit 10 ani este obligatorie, iar ascultarea copiilor mai mici de 10 ani este optionala pentru instanta. In nicio situatie, insa, nu este ceruta prezenta unui psiholog. O astfel de prezenta ar fi favorabila instantei de judecata atat in ceea ce priveste aprecierea opiniei copilului si a gradului de maturitate al acestuia, precum si in ceea ce priveste modalitatile adecvate varstei copilului de a-i oferi instantei informatii referitoare la situatia in care se afla. Prin ipoteza, instanta de judecata nu este un expert in psihologie infantila, de unde si concluzia ca prezenta unei astfel de persoane i-ar fi favorabila.
Varsta de 14 ani a fost aleasa pentru ca aceasta este varsta la care copilul dobandeste capacitate restransa de exercitiu. Asadar, legiuitorul considera ca de la 14 ani copilul are un grad de maturitate suficient pentru a incheia singur, printre altele, anumite contracte civile. Or, acelasi grad de maturitate ar trebui sa fie considerat suficient si in scopul ascultarii sale de catre instanta de judecata fara prezenta obligatorie a unui psiholog. Ca atare, dupa implinirea varstei de 14 ani, prezenta unui psiholog devine optionala pentru instanta.
– Faptul ca psihologul prezent la ascultarea copilului redacteaza un raport care se depune la dosarul cauzei, raport cu privire la care partile dosarului pot solicita lamuriri si completari, precum si pot solicita ascultarea directa a psihologului; de asemenea, se permite si recuzarea psihologului, asemenea procedurii de recuzare a unui expert judiciar.
– Faptul ca ascultarea copilului se va realiza cu respectarea conditiilor prevazute de art. 231 C. Pr. Civ.
O astfel de prevedere echivaleaza sedinta de ascultare a minorului cu o sedinta de judecata, prevedere necesara pentru ca, in prezent, nu exista practica unitara cu privire la aceasta sedinta de ascultare: cum se desfasoara, cum se noteaza (sau daca se noteaza) discutiile purtate, cum poate fi contestata notarea discutiilor, s.a.m.d.
– Faptul ca ascultarea minorilor trebuie sa se desfasoare ca ultim pas procedural inainte de faza dezbaterilor, adica ulterior administrarii probelor din dosar.
In prezent, practica aprope unanima a instantelor este ca audierea sa se desfasoare la inceputul etapei cercetarii judecatoresti, inainte de administrarea oricaror probe. Astfel, in practica actuala a instantelor, la momentul realizarii ascultarii copilului, judecatorul si-a stabilit deja competenta de solutionare a cauzei, a stabilit deja durata aproximativa a litigiului, a solutionat deja orice chestiuni legate de cardul procesual (cine sunt partile si care sunt pretentiile lor), dar cunoaste situatia de fapt exclusiv din felul in care partile dosarului i-au prezentat aceasta situatie de fapt prin cererile de instanta formulate – adica prin pozitia lor procesuala.
Altfel spus, instanta nu stie inca nimic cert, care sa fi fost deja probat/atestat in vreun fel despre situatia de fapt, daca realizeaza ascultarea minorului in acest moment procedural. O astfel de lipsa de informatii referitoare la situatia de fapt reala afecteaza negativ ascultarea minorului, atat in ceea ce priveste opinia acestuia, cat si in ceea ce priveste intrebarile pe care instanta le-ar putea adresa copilului sau copilul le-ar putea adresa instantei de judecata.
In schimb, daca ascultarea minorului se realizeaza dupa administrarea probatoriului, instanta va avea deja la acel moment conturata o imagine mult mai fidela a situatiei de fapt reale, chestiune care ii permite sa realizeze o ascultare a minorului in conditii mult mai bune.
– Faptul ca opinia minorului are valoarea probatorie a unei prezumtii simple.
Ascultarea minorului si rezultatul acesteia – opinia minorului – nu au in prezent nicio valoare probatorie clar statuata. Se stabileste in prevederile legale citate anterior faptul ca instanta va tine cont de aceasta opinie, dar intrebarea este cat de mult sau cat de putin si cum ar trebui aceasta opinie sa fie raportata la restul probelor administrate in dosar. Din acest motiv, se intampla in practica foarte des ca instanta de judecata sa confirme prin hotarare opinia copilului, fara sa mai realizeze vreun alt act efectiv de judecata in solutionarea cauzei.
Prin stabilirea in concret a unei valori probatorii a acestei opinii si, in special, a valorii pe care o are o prezumtie simpla, instantele de judecata sunt obligate sa realizeze o corelatie intre opinia copilului si celelalte mijloace de proba administrate, fie pentru a confirma aceasta opinie, fie pentru a o infirma.
O astfel de abordare este utila in absolut toate dosarele, dar in special in cauzele in care se constata o instrainare parinteasca. In astfel de dosare, opinia copilului nu este una autentica, ci este opinia parintelui care instraineaza transferata copilului prin variatele manipulari folosite in astfel de situatii. Daca instantele nu fac altceva decat sa confirme opinia copilului, atunci instrainarea parinteasca nu poate fi in niciun fel combatuta sau corectata. In schimb, daca instanta trebuie sa coreleze opinia copilului cu alte probe, atunci se va putea observa in dosar daca intre opinia copilului si situatia de fapt exista sau nu o discrepanta semnificativa, adica daca este sau nu indeplinita definitia unei situatii de instrainare parinteasca.